Zon, zee, strand! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Martiene Delft - WaarBenJij.nu Zon, zee, strand! - Reisverslag uit Mendoza, Argentinië van Martiene Delft - WaarBenJij.nu

Zon, zee, strand!

Door: Martiene

Blijf op de hoogte en volg Martiene

04 Januari 2008 | Argentinië, Mendoza

Hola!

Allereerst natuurlijk allemaal een supergelukkig en mooi 2008!

Voor mij is het kerstgevoel dit jaar een beetje uitgebleven, maar dat kan ook haast niet anders als het buiten 30 graden is en je nergens een echte kerstboom kan ontdekken..!
De dag voor kerst zijn Esther en ik weer teruggekomen in Santiago en in ons hostel zijn we met Judith verenigd! Zo leuk om elkaar dan opeens aan de andere kant van de wereld weer te zien!
Vanuit ons hostel hadden ze gelukkig wat dingen geregeld om ons enigzins een kerstgevoel te geven, dus met kerstavond zijn we bij de opa en oma van onze hosteleigenaar Pato gaan eten. We kwamen daar aan met 25 backpackers, waarna wij eerst met zijn allen naar de drankwinkel zijn gegaan om wat drank te kopen. Hier had ik voor de eerste keer een leuke chileense jongen die met mij aan het sjansen was; een 8 jarig jongetje dat 15 minuten met open mond heeft zitten staren, zo schattig! Terug bij opa en oma stonden er in de tuin allemaal hapjes klaar, en na enige twijfel of dit ons kerstdiner was bleek er later op de avond nog een heus kerstdiner te zijn! Het was leuk om opa en oma zo te zien genieten van al die backpackers in hun huis, onder begeleiding van Pato's gitaar en tante Marisol die aan het zingen was!

Op eerste kerstdag was er overdag weinig te beleven in de stad. ´s Avonds had Pato geregeld dat we met een hele groep uit het hostel naar een voorstelling gingen van kinderen uit arme gezinnen waarvan veel ouders aan de alcohol of aan de drugs verslaafd zijn. Het spaans was nog steeds moeilijk om te verstaan, maar er hing een gezellige sfeer in het buurthuis/kerk. De dag ervoor hadden we allemaal cadeaus gekocht, en rond elf uur gingen wij met z´n allen naar buiten om deze cadeaus aan de kinderen te geven. Om de beurt mochten we er eentje overhandigen, totdat iedereen had gehad! Het feest op straat ging verder, en we werden overladen met allerlei zoete dingen, vooral veel taart en ijs! Nu is het ook begrijpelijk hoe het komt dat alle Chilenen dik zijn...

Santiago zelf is niet een hele bijzondere stad, dus wij waren snel door de grote attracties heen. We hebben nog een dag een excursie gedaan naar een waterval die volgens de Lonely Planet erg bijzonder zou moeten zijn, maar wij konden de ´shiver down our spines´ niet ontdekken. ´s Avonds hebben we een barbeque in ons hostel gehad, waarna we met zijn allen naar een salsabar zijn gegaan. Voor de omstanders moet dit erg lachwekkend zijn geweest, aangezien in de maat dansen niet een van mijn kwaliteiten is...

Voor het beste oud&nieuwfeest in Chili moet je in Valparaiso zijn, en voor het beste strand in Chili moet je in Viña del Mar zijn, wat grenst aan Valparaiso, dus 1+1=2! Uiteindelijk zijn we hier zes dagen gebleven en hebben lekker een beetje gechilled! Zo relaxed om weer eens op het strand te liggen! Valparaiso zelf is ook een leuke stad om doorheen te lopen, met allemaal gekleurde huisjes die op heuvels liggen! Met oud&nieuw zijn we samen met vier Brazilianen de heuvel op gelopen, van waaruit we supermooi uitzicht hadden op het vuurwerk dat ze in de baai afstaken! Hierna zijn we naar een groot feest in de haven gegaan, waar ze de drankjes net iets te sterk mixten, waardoor de nacht geweldig was, maar de rest van 1 januari niet meer bestond..! Vanuit Valparaiso hebben we nog een excursie gemaakt naar Isla Negro, om het huis van de dichter Pablo Neruda te bezoeken.

Vanaf nu zal ik alleen verder moeten reizen, want vandaag hebben we afscheid van elkaar genomen... Eshter is weer op weg naar huis, en Judith is vertrokken richting Salta. Toch wel gek om ´alleen´ te zijn; ik heb het echt leuk gehad samen met Esther en Judith! Ik blijf nu twee dagen in Mendoza en daarna ga ik richting Bariloche om de komende maand spaans te gaan leren!

Beso Martiene

  • 04 Januari 2008 - 08:32

    Manja:

    He Martiene!
    Wat klinkt het allemaal helemaal super! Gaaf om zoveel mee te maken hoor. Gister hebben we (Bar, Marleen, Es, Eva, Mieke en ik) gezellig samen weer eten klaargemaakt en gegeten. Was erg gezellig zoals gewoonlijk! (Vanochtend werd ik om 08:30 uur wakker terwijl ik er om 6 uur uitmoest ...oeps.) Zaterdag gaan we Bar uitzwaaien op Schiphol en dan is er weer een vriendinnetje in het buitenland :-(. Super tof dat je wel regelmatig laat weten hoe het met je is...blijven doen hoor! xx Manja

  • 04 Januari 2008 - 09:09

    Eva:

    Hoi Tien!!

    Jij ook nog een voorspoedig 2008 gewenst!

    Wat leuk dat je oud & nieuw zo hebt gevierd. Dat moet wel heel bijzonder zijn geweest! Hier gaat voor de rest alles z'n gangetje. Het is koud, winters, donker....Ik stuur je binnenkort even een uitgebreide mail.
    Ik ga nu weer even werken.
    Geniet van alle avonturen!!

    Dikke kus,

    Eva

  • 04 Januari 2008 - 09:18

    Barbara:

    Hey tien!
    Klinkt allemaal erg tof daar. Het zal wel even wennen zijn in het begin, in je eentje of met andere backpackers die je niet kent, maar denk dat je je prima zult vermaken. Ik ben nu op Armin aan het passen en beetje spulletjes aan het verzamelen, want morgen is het zo ver!! spannend! heb er echt zin in, heb eigenlijk helemaal nog niet het gevoel dat ik morgen wegga, maar daar kom ik wel achter als ik strax op Schiphol sta. Nou, veel plezier nog en de volgende keer dat we elkaar mailen/krabbelen/etc zit ik waarschijnlijk precies aan de andere kant van de wereld! dikke kus -x-

  • 04 Januari 2008 - 09:48

    Esther:

    Ha meisje!
    Een heel fijn 2008 gewenst! Mijn goede voornemens (je weet wel, de scriptie enzo ;-) staan nog op een laag pitje met het goede excuus dat ik even mag acclimatiseren in het Nederlandse, haha! Heel veel succes en plezier met de Spaanse lessen, veel liefs! x

  • 04 Januari 2008 - 09:53

    Nadia:

    Hoi Meid!

    Dat is nou eens gezellig kerst en oud en nieuw vieren. Totaal anders, maar het klinkt heerlijk gezellig! Ben heel erg jaloers =). Mijn oud en nieuw was gezellig met mijn hubbie op de bank vuurwerk kijken. Niks bijzonders.

    Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Dit weekend gaan we een paar dingen verven in het huis van erwin, en over twee weken hebben we de grote afspraak met de makelaar om het huis te kopen te zetten. Heel spannend allemaal.

    Ik hoop dat je prima blijft vermaken in je eentje! Maar jouw kennende leer je gauw genoeg andere mensen, en heb je het weer prima naar je huis!

    Geniet ze verder! En ben benieuwd naar je volgende avonturen.

    xxx Nadia

  • 04 Januari 2008 - 10:00

    Marleen:

    hey liefiepiefie!
    je wordt gemist hier, maar mooi dat je fijn wat van je laat horen! het klinkt alsof je mooie feestdagen achter de rug hebt, misschien niet heel kerstachtig, maar oud en nieuw klinkt allicht spannender dan de leuninkjes.. (jaja daar zijn we weer beland, maar het was eigenlijk best wel leuk)
    wanneer was je ook alweer in buenos aires? het is hier zoooo koud, ik heb alweer genoeg van de winter!!
    nou heel veel succes met verder reizen, je zal wel genoeg mensen leren kennen, en anders heb je alvast één aanbidder (hoe schattig dat ventje van 8.. maar neem hem maar niet mee, madonna komt met dat soort dingen wel weg, maar jij misschien wel niet ;-) )
    heeeeel dikke koeskoes!!

  • 04 Januari 2008 - 10:45

    Ingeborg:

    Hi zus!!

    Leuk om weer je update te lezen. Ik wens je veel succes met Spaans leren. Je zal het snel beter beheersen als ik :). Ik ga snel mijn spullen pakken (moet over 3 kwartier weg) en dan weg richting Emmen. Weekendje relaxen met de meiden...heerlijk!!

    Sms je wel weer...dan blijf je op de hoogte!!

    Dikke kus,
    Ingeborg

  • 04 Januari 2008 - 11:18

    Rianne:

    Hi meis,

    ontzettend veel (reis)plezier, geluk en gezondheid voor 2008 toegewenst! Het klinkt allemaal geweldig daar, wat heb je een originele kerst en oud/nieuw meegemaakt! Op nieuwjaarsdag verlangde ik ook weer naar het jaar daarvoor (toen vierde ik 1 jan op een prive eilandje op de bahama's) terwijl ik bij de nieuwjaarsreceptie was van mijn fam!! Whaa! Kan ik met je ruilen, hier is t namelijk echt veeels te koud Gisteren sneeuwde het hier volop!

    Ik ben lekker aan het genieten van mijn kerstvakantie, ben toch bezig met kijken naar een baantje dichterbij.. Verder ga ik zo maar eens sporten (goed voornemen)

    Heel veel avontuurplezier voor de komende tijd solo! Succes met de spaanse lessen! mis je wel hoor!

    kus ri

  • 04 Januari 2008 - 17:47

    Judith:

    Guapa! Het was echt leuk hè! Ben nu net pas aangekomen in Salta! Pfff...toch wel beetje lang 31 uur reizen! En ik kon niet slapen, heb ik jou aangestoken, ben ik het zelf kwijt! Have fun in Mendoza en goeie reis morgen! Ow ja, als je nog wat moet eten op het busstation: niet die pizza! Beso!

  • 05 Januari 2008 - 13:44

    Henk Ronner:

    Hallo Martiene,
    Allereerst veel geluk en een goede gezondheid toegewenst voor het komende jaar.
    Fijn dat je zo geniet van alles wat je meemaakt en ziet. Ik hoop voor je dat er gauw weer nieuwe vrienden opduiken voor je. Want alleen is maar alleen. Sterkte met het leren van de Spaanse taal. Ik vind de foto's ook nog steeds erg mooi.
    Ik krijg hierdoor nog een beter beeld van wat je meemaakt. Zijn er geen fot'os van "opa en oma "? En van de kinderen waaraan jullie cadeautjes hebben gegeven?
    Ik wacht met spanning je volgende bericht af.
    Groten van "ome"Henk.

  • 05 Januari 2008 - 14:56

    Esther:

    hey Tien!
    Ben weer thuis! Na twee vliegreizen met beide 3-4 uur vertraging moet ik er toch echt aan geloven: terug in ons koude kikkerlandje! Na zo'n lekkere maand ben ik dat natuurlijk helemaal niet gewend! Ik ben net nog even snel bij Bar langs gegaan.. redde het nog maar net met alle vertraging, maar de 'post' is afgeleverd!Ik moet nog steeds afkicken, ik wilde net al Magda's kamer binnenlopen.. tja.. ga je missen denk ik! Afgelopen maand was in ieder geval geweldig!

    liefs es

  • 05 Januari 2008 - 19:23

    Mieke:

    Hé Martiene!!
    Wat leuk om weer wat van je te horen! Echt onwijs leuk dat jullie samen oud & nieuw hebben gevierd! Veel succes met reizen. Nu moet je het inderdaad alleen gaan doen, maar dat gaat jou zeker beter af gaan dan dat salsadansen... ik moet meteen aan ons dansavontuur denken in Milaan met die ouwetjes hihi!! Wat dat betreft mag ik lachen want ik was toen net zo'n talent als jij haha! Dikke knuffels en xx Mieke

  • 05 Januari 2008 - 19:24

    Anais:

    Hey Nichtje,

    Wat leuk om al je verhalen te lezen!! Volgens mij heb je echt een supertijd daar en ben je heerlijk aan het genieten ! Lekker hoor.. dit maak je maar 1x in je leven mee (meestal) dus geniet er 200% van ! Nu in je uppie verder.. zal wellicht wel moeilijk zijn maar je maakt alleen wel makkelijk(er) contacten met andere mensen! Veel plezier en happy 2008.

    Kus Anais

  • 08 Januari 2008 - 07:59

    Esther:

    Hoi Martiene,

    Nou dat ziet er niet verkeerd uit. Het is best wel een beetje druk op het strand. Hier valt het wel mee, maar ja het weer is ook niet echt super.

    Gaat het goed met je Spaanse lessen?
    Wel raar zeker dat je nu in je "eentje" bent.

    Nou ik ga weer ff verder met werken. Werk nu 9 uur, dat is wel ff wennen.

    Van het weekend met de meiden wezen stappen. Was om 4 uur thuis en was er om half 9 al weer uit omdat Fleur weer wakker was. Maar ook door de geluiden in huis. Sliep bij papa en mama.
    Moest zondag en maandag nog een beetje bijkomen. Ben het niet meer gewend.

    Nou dikke kus, ook van Fleur.

    Groetjes,

    Esther

  • 08 Januari 2008 - 09:58

    Shirley En Marco:

    hey Martiene!

    Leuk om je verhalen te lezen en ook zeker leuk om de fotos te bekijken, want dan kunnen we ons er wat meer van voorstellen. Echt een supermooi land zo te zien en ook al veel meegemaakt in een korte tijd! Nog heel veel succes en plezier verder!!!

    Liefs xxx MARCO EN SHIRLEY

  • 11 Januari 2008 - 23:59

    Judith:

    Tien! Heb net eindelijk mijn stukje geschreven. heb van te voren expres niet meer naar die van jou gekeken, maar is echt precies hetzelfde:) Was echt leuk he?! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Mendoza

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2008

Zoals het klokje thuis tikt...

01 Juni 2008

De wereldwonderen van Peru

18 Mei 2008

Bijzonder Bolivia!

29 April 2008

Close to paradise

16 April 2008

Afscheid....
Martiene

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 21780

Voorgaande reizen:

06 December 2007 - 07 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: