Feliz navidad! - Reisverslag uit , van Martiene Delft - WaarBenJij.nu Feliz navidad! - Reisverslag uit , van Martiene Delft - WaarBenJij.nu

Feliz navidad!

Door: Martiene

Blijf op de hoogte en volg Martiene

24 December 2007 | ,

Hallo allemaal!

Alsof we nog niet genoeg gehiked hadden zijn we vanaf Torres del Paine richting El Chaltén gegaan om daar nog een icehike doen. In Torres hadden wij de gletsjer natuurlijk al vanaf een afstandje gezien, maar in El Chaltén hebben we er echt op kunnen lopen, zo cool! De tocht ernaartoe (15 km!) was wat minder spannend, maar dit was het uiteindelijk allemaal waard! Eenmaal op de gletsjer aangekomen kregen wij grampones onder onze schoenen gebonden, zodat we zonder moeite van de ene ijsbult naar de andere konden jumpen! Bij het omkeerpunt hebben wij nog een stukje tegen een ijswand aangeklommen, en met valse bescheidenheid moet vermeld worden dat de meiden hierbij de mannen hebben verslagen!

Vanuit El Chaltén zijn we verder gereisd naar Chiloé, een eiland langs de kust van Chili. Op de boot hebben we druk gespot naar dolfijnen, maar de enige dieren die we gezien hebben zijn zeeleeuwen, wat stiekem ook erg leuk was! Op Chiloé zelf was eigenlijk niet zo veel te beleven... We hebben wel de Palifito's in Castro gezien, dit zijn typische huizen op palen waar boten aanleggen als het water hoog staat en we hebben voor een euro een halve kilo verse zalm gekocht, mmm! Na een dag hebben we besloten toch maar weer verder te reizen, aangezien we het even gehad hadden met alle Nationale parken die er verder op dit eiland te zien zijn.

De volgende stop was Pucon! Hier kan je er niet onderuit komen om de vulkaan Villarrica te beklimmen, dus om 7 uur 's ochtends stonden wij paraat om de meest actieve vulkaan van Chili te bezoeken. Met de nodige voorzorgsmaatregelen begonnen we aan onze klim van vier uur door de sneeuw! Echt bizar om zo'n grote krater te zien en de rookwolken die eruit komen! Als je hier tussen stond kon je gewoon niet ademen. De weg naar beneden was gelukkig een stuk makkelijker: verkleed als marsmannetjes gleden we met onze kont in de sneeuw terug naar het dal!
De volgende dag was het 'natuurlijk' weer tijd voor iets actiefs, raften! Hierbij vlogen wij met onze raft van 3 meter hoge watervallen naar beneden! Super!

In de avond hebben we de nachtbus naar Santiago genomen, waar we de kerstdagen zullen doorbrengen. Vanavond (kerstavond) zullen we een kerstdiner hebben bij de opa en oma van een medewerker van het hostel. Eerste kerstdag zullen we naar een voorstelling van arme kinderen gaan kijken, waarna we deze kinderen ook onze gekochte cadeautjes zullen geven!

Vanaf het zonnige Santiago willen wij jullie hele fijne kerstdagen en alvast een heel gelukkig nieuwjaar toewensen! Voor ons is het bijna niet voor te stellen dat het morgen al kerst is met al deze warmte en het gebrek aan geuren van dennebomen..!

Dikke kus,

Esther en Martiene

• 24 December 2007 - 20:27

Alex:

Hoi Martine en Esther.

Leuk om jullie reisverslagen te lezen, ik zie ook hoe jullie je tas probleem hebben op gelost gewoon naar koude gebieden gaan veel kleren aantrekken en je tas weegt niks meer :)

Voor nu zou ik zeggen nog hele fijne dagen en alvast 'n gezond en een liefdevol 2008.

Groetjes,
    Alex.

• 25 December 2007 - 10:09

Dennis, Esther, Fleu:

Hoi Martiene en Esther,

Nou die foto's zien er wel koel uit. Heb gelijk weer zin om naar de sneeuw te gaan. Gelukkig hebben we hier ook een beetje sneeuwachtige taferelen gehad. Alles zag er erg mooi uit met een wit laagje. Zal ff de foto's op hyves zetten dan kun je ze ff bekijken.

Fleur d'r eerste verjaardag is ook gevierd. Vrijdag mochten we het huis weer in. Alles schoongemaakt. Wat een klus was dat, nam iets meer tijd in beslag dan we dachten. Zaterdag Fleur haar verjaardag gevierd voor vrienden. Was een beetje druk maar wel gezellig. Fleur was het op den duur wel een beetje zat, maarja ff doorbijten.
    Zondag de verjaardag gevierd voor de familie. Was ook erg gezellig, maar gelukkig iets minder druk.

Vandaag mijn verjaardag vieren en dan hebben we gelukkig weer een beetje rust in de tent.

Als het goed is gaan we de 27ste ff naar Amsterdam. Lekker shoppen en door de stad lopen. Eten en drinken.

Jij zit nu lekker in de stad en gaat daar van de kerst genieten en Oud en Nieuw lekker aan de kust. Lekker hoor.

Nou geniet er van en ik lees denk ik snel weer wat van je.

Xuzz Esther

• 25 December 2007 - 12:44

Henk Ronner:

Goede middag Martine,
    Wat een verrassing toen ik vandaag onze mail nakeek. Ik zag dat er een bericht van jou was. Wat een heerlijke ervaring moet dit zijn. Geniet er van en ik zie dat je dat doet. Niet alleen je verhaal sprekkt boekdelen maar ook de schitterende foto's. Bedankt hiervoor.
    Blijf genieten en volhouden! Ik hoop meer te zien van jullie vakantie avontuur.
    Om je een idee te geven hoe het hier is, grijs en grauw en kil. Kerstnacht heb ik gezongen in de Grote Kerk van Naarden.
    Vandaag 1e kerstdag weer. Dus het is een heel andere wereld dan waar jij nu bent.

Groeten van Henk Ronner.

• 25 December 2007 - 12:58

Barbara:

Hey meissies,
    Vanuit een fris en grijs NL PRETTIGE KERSTDAGEN toegewenst! Hier wel dennengeur en kou, maar dan weer niet zoveel sneeuw zoals jullie daar gezien hebben. Klinkt allemaal superspannend en erg actief daar! heel veel plezier daar en ook strax met Juud natuurlijk!
    Wij hebben Esther S weer terug, was erg leuk om d'r weer te verwelkomen op Schiphol. Ben benieuwd naar jullie volgende avonturen! dikke kus -x-

• 25 December 2007 - 13:42

Ingeborg:

Hi zusje,

Wat een coole foto's zeg!! Leuk hoor. Geniet er maar lekker van. Leuk om te zien en lezen wat je allemaal beleefd. Ik hoop je snel weer een keer te spreken via Skype of MSN.

Bedankt voor je sms-je aan mamma!!

Kerstgroetjes,
    Ingeborg (en pappa, mamma, Janne en Bart)

P.s. mamma heeft gister geprobeerd een berichtje te plaatsen, maar zo te zien is dat niet gelukt).

• 25 December 2007 - 14:02

Mamma Martene:

hoi meissies,
    Zoals I. al schreef, ik had gisteren direct een berichtje gestuurd als eerste, maar hij staat er niet bij. We hebben zo al veel contact gehad vandaag, maar ja dat heb je met zulke dagen. Was het diner lekker? Ben benieuwd wat jullie gegeten hebben. Wij gaan zo naar Esther met een heleboel lekkers wat we klaargemaakt hebben.
    Onwijs mooie foto's. Wie zijn toestel is dat?
    Esther zal dit straks wel missen.
    Is Judith nu ook bij jullie aangesloten?
    Heel veel liefs en een dikke kus.
    Mamma en pappa

• 25 December 2007 - 14:28

Nadia:

Hoi Meiden!

Ooh, mijn god, wat ziet het er ontzettend gezellig en gaaf uit! Volgens mij vermaken jullie je prima! Ben echt stik jaloers!!
    Dat kan je ook maar mooi van je lijstje afstrepen, gelopen op een gletsjer, echt super!!

Ben blij dat jullie je prima vermaken.

Martiene, geniet er nog lekker van! Je hebt nog heel wat pret voor de bocht!

Mis je!

Hele dikke kus uit Maastricht!
    Merry Christmas.

xxx Nadia

• 26 December 2007 - 15:03

Mieke:

Haai Es en Tien!

Jullie ook fijne kerstdagen gewenst! Hier is het nu 2e kerstdag, helaas zonder sneeuw, maar wel met kerstboom!!

De foto's zien er goed uit! Echt onwijs gaaf dat jullie zo door de sneeuw aan het ploegen zijn en dan heerlijk naar beneden mogen glijden hihi! Is dit dezelfde vulkaan als waar Judith pas is geweest?

Nog veel plezier daar saampies en met Juud.

Doeg!! Dikke kus en alvast een gelukkig nieuwjaar gewenst mocht ik jullie niet meer mailen voor die tijd.

Mieke

• 27 December 2007 - 11:03

Esther:

Hallo ladies!

Hopelijk hebben jullie een mooie kerst gehad in het verre Chili! Voor mij heerlijk om weer terug te zijn, zondag geland en dezelfde middag op het ijs gestaan en mn mama's erwtensoep gegeten. Reverse Culture Shock!!

Geniet volop! Zo te zien lukt dat prima, de foto's zijn echt schitterend!
    Veel liefs, kus Esther

• 30 December 2007 - 16:16

Edwin:

Lieve ladies,

Mooie plaatjes! Las dit berichtje toen ik in Friesland was dus opa en oma keken over m'n schouder mee :)
    Jullie doen een hoop leuke dingen daar zo te zien, enjoy!

Lievs

• 03 Januari 2008 - 22:28

Zoelegha:

Hoi Martiene,

De reisverslagen en foto's --> leuk om te zien.

Veel plezier nog ... en nog een gelukkig nieuw jaar toegewenst!

-x- Zoelegha