Close to paradise - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Martiene Delft - WaarBenJij.nu Close to paradise - Reisverslag uit Corumbá, Brazilië van Martiene Delft - WaarBenJij.nu

Close to paradise

Door: Martiene

Blijf op de hoogte en volg Martiene

29 April 2008 | Brazilië, Corumbá

Hola gente!

Ik ben herenigd met Ingeborg! Het was natuurlijk eigenlijk de bedoeling dat ik een welkomsfeest voor Ingeborg zou organiseren, maar doordat ik waarschijnlijk niet helemaal helder was toen ik naar de aankomstdatum had gekeken was ik een dagje te laat! Oeps... Maar het positieve daaraan is natuurlijk dat ik werd opgewacht, in plaats van andersom!
Om het goed te maken heb ik daarom geprobeerd om in een sneltreinvaart zo veel mogelijk van de stad Buenos Aires te laten zien. Wij zijn in La Boca naar de gekleurde huisjes gaan kijken, we hebben het parlementsgebouw en het huis van de presidente, Casa Rosada, gezien. We zijn over de marktjes van San Telmo en Recoletta gestruind, we hebben een tangoshow bijgewoond, we hebben steak gegeten in Palermo, de dierentuin bezocht, de begraafplaats van Evita gezien, gewinkeld in de bekende winkelstraten, en last but not least hebben we een voetbalwedstrijd van Boca Juniors gezien. Kortom, zo'n beetje alles wat je in 4 dagen kunt proppen! Zelf was ik nog niet naar een voetbalwedstrijd geweest in Buenos Aires, al is dit volgens de Lonely Planet één van de vijf dingen die je sowieso moet hebben meegemaakt bij een bezoek aan deze stad! Dit betekende dus of een bezoek brengen aan een wedstrijd waarin River Plate of Boca Juniors om de eer strijden, want dit zijn de twee grootste voetbalteams die Buenos Aires kent. Wij zijn naar een wedstrijd van Boca Juniors tegen Newells (Rosario) geweest, en hebben daarbij, na wat advies van Argentijnse bodem in de wind geslagen te hebben, gekozen voor staanplaatsen. In de buurt van het stadion hebben we ons in een heus Boca shirt gehuld, om zo als een diehard fan over te komen! Al twijfel ik nog over die Boca Juniors tatoeage die me aangeraden werd...
Eenmaal in het stadion aangekomen vulde het zich langzamerhand steeds meer op, en na het eerste doelpunt van Boca Juniors in de tweede helft was de sfeer in het stadion super! Het was dan ook voor 90% gevuld met Boca fans, dus voor de Newells fans was het moeilijk om tegengeluid te geven zou je denken... Maar daar weten ze hier in Argentinië wel wat op! Het was dan ook gek dat we met een onbewolkte hemel het idee hadden dat het ineens begon te regenen, maar na nader onderzoek kwamen we erachter dat de Newell fans ons van bovenaf aan het bespugen waren. Oke, daar valt mee te leven, maar nadat later een hele vochtige straal op onze buurvrouw terecht kwam hadden we toch onze vraagtekens. Toen we ons ervan bewust waren geworden dat deze straal urine was, waren we dan ook blij dat wij slecht enkele druppels op ons hadden gekregen. Ik kon het niet helpen om heel erg de slappe lach te krijgen, want wie bedenkt er van tevoren dat je tijdens een voetbalwedstrijd ondergeplast gaat worden? En onze buurvrouw reageerde eigenlijk heel relaxed, ze maakte zich een beetje schoon met een zakdoekje dat Ingeborg aan haar gaf! Misschien dat zij bij het kopen van haar ticket al met deze mogelijkheid rekening gehouden, haha! Uiteindelijk hadden de Boca Juniors met 2-1 gewonnen, en was het een groot feest in het stadion! Zelfs voor niet zulke grote voetbalfans was het superleuk om dit een keer mee te maken!

Na Buenos Aires zijn we naar Puerto Iguazu gegaan, een dorp dat bekend staat om de watervallen op de grens van Brazilië met Argentinië. Het leuke aan dit gedeelte van het land is dat het weer zo anders is dan Buenos Aires! Je hebt het gevoel een tropisch gebied binnen te komen, met palmbomen, bamboe, vlinders en veel mooie gekleurde vogels. Toen ik in Canada naar de Niagra Falls ging vond ik deze stiekem een beetje tegenvallen, maar de Casarates de Iguazu zijn geweldig! Zo mooi! Je hebt over een paar kilometer verschillende supergrote watervallen liggen, en nadat we de ene dag vanaf de Braziliaanse kant een panaramaview hadden gezien, hebben we het water de volgende dag vanaf de Argentijnse kant in een boot kunnen voelen! Verder konden we vanaf deze kant op 50 meter afstand de "Gargante del diablo" (duivelskeel) zien.

Na dit avontuur waren we helemaal klaar voor de Pantanal, de volgende bestemming. De Pantanal is het grootste moerasgebied ter wereld, en in twee weken tijd kan er zoveel water vallen dat de natuur vier maanden nodig heeft tot het water verdwenen is. Het waterniveau stijgt in de regentjd met 3 meter waardoor het hele gebied onder water komt te staan.
Wij hadden vanuit Campo Grande, de toegangspoort tot de Pantanal, een driedaagse tour geboekt. Drie dagen in hangmatten slapen, we waren er helemaal klaar voor! En vooral nadat we hadden gehoord dat dit misschien wel de beste plek ter wereld is om de meeste flora en fauna bij elkaar te zien waren onze verwachtingen erg hoog! Wat natuurlijk altijd het risico met zich meebrengt dat het een beetje tegenvalt...
Ons verblijf in de Pantanal bestond uit een wandeltocht door de jungle, een jeepsafari, een boottocht, zwemmen met piranha´s, piranha´s vissen en een paardrijtour (wat trouwens niet is aan te raden als je een kater hebt).
Wij begonnen met de jungletour, waarbij wij zo veel mogelijk wilde beesten probeerden te spotten. Wij hadden helaas de pech dat ze zich die dag voor ons aan het verstoppen waren. Misschien dat het lag aan de wat luidruchtige Ozzies die bij ons in de groep zaten, maar dat hoeft natuurlijk niet per se. Ook de andere activiteiten waren op zich wel leuk, maar het ging er allemaal net iets te tammetjes aan toe. Gelukkig had Roel daar wel iets leuks op bedacht. We gingen met een groepje van zeven man midden in de nacht een klein stukje met een roeibootje joyriden. Klinkt allemaal heel onschuldig, maar met het idee van kaaimannen, piranha´s en slangen die daar ´s nachts actief zijn werd het al wat spannender. Nadat we eenmaal met het bootje in het water dreven merkten we al snel dat het niet zomaar een onschuldig bootritje was, doordat de stroming in de rivier zo sterk was dat je er bijna niet tegenin kon roeien. Daarom bedachten wij dat het beter was om terug te gaan, maar toen dit niet lukte sloeg de sfeer in het bootje toch een beetje om. Gelukkig was het na 15 minuten, met twee sterke mannen die zo hard roeiden als ze maar konden, uiteindelijk gelukt om de kant weer te bereiken. Ons hulpgeroep werd namelijk door de rest van het kamp als een grapje aangezien, dus anders hadden we een angstig nachtje tussen de wilde beesten op de rivier moeten doorbrengen.

Veel liefs Martiene en Ingeborg

• 29 April 2008 - 20:43

Pappa:

dat zijn wel avonturen zo voor de meisjes. jullie genieten er wel van als ik de foto's zie.het zwemmen tussen de piranha's is best wel een belevenis, je moeder zag jullie al afgekloven op de wal liggen.grapje haha. goede reis naar bolivia en geniet er maar lekker van.dikke kus pappa en mamma.

• 29 April 2008 - 21:55

Judith:

Ga ik echt die watervallen missen??!! Wow, ze zijn echt mooi!! We doen trouwens eng dezelfde dingen, ook net terug van jungle, krokodillen en slangen spotten en piranhas vissen (wat mij niet lukte..). Mail me nog ff waar je de komende 10 dagen uithangt, hoop voor jullie dat de Salar lukt! Veel plezier nog met zn tweetjes en tot heeeeel snel! Kus

• 30 April 2008 - 07:00

Nadia:

Happy Queensday!! =)

Je avonturen klinken weer geweldig! Geniet er maar flink van. En heel erg veel plezier met je zus! Hoop dat jullie een geweldige tijd samen hebben! Al klinkt het er wel al naar!!!

dikke kus, Nadia
    en groetjes van Erwin

• 30 April 2008 - 07:19

Mieke:

Wat een spannend avontuur met de boot, ik zag het al helemaal voor me dat jullie bijna zo´n grote waterval zouden tegenkomen en nog net via een boomstronk aan de kant zouden kunnen komen net als in de film! Voel je je al een Jane in de jungle? Veel plezier nog met je zus! Hier in NL vieren we vandaag koninginnedag. Dikke kus Mieke

• 30 April 2008 - 07:53

Barbara:

Hey meis,
    Leuk hoor, dat zwemmen met piranja's en ze daarna vissen en opeten. Was ons toen wel gelukt, met een stuk verse biefstuk aan je haakje heb je er zo een te pakken. Maar die beesten zitten vol graten, dus echt genieten kun je er nog niet van. Dat joyriding-avontuur in de kano doet me wel erg denken aan wat mij toen ook overkwam. We zaten met 1 gozer en een ander meisje en ik in een uitgehakte boomstam die als kano moest voordoen in een zijrivier van de Amazone en het werd almaar donkerder en we waren de weg kwijt... we zagen het al helemaal verkeerd aflopen met al die kaaimannen, maar gelukkig zagen ze ons "hulpgeroep" niet voor een grapje aan toen.
    Nou, geniet er nog maar lekker van samen en maak vooral heel veel foto's!! Dikke kus from Down Under

• 30 April 2008 - 09:05

Janneke Middendorp:

Hallo Martiene en Ingeborg,

ik post wel niet zo veel, maar volg je verhalen op de voet! Het is een plezier jullie belevenissen te lezen, je schrijft ontzettend leuk. De foto's zijn om van de watertanden. Wij hebben ook de Niagra Falls gezien en kan me daarom je reactie voorstellen op deze watervallen. Dat ziet er veel 'natuurlijker' uit. Schitterend. Is iets in de journalistiek niets voor jou? Je kunt, en leuk schrijven, en mooie foto's maken, dat is het leuke van deze dingen doen hè, er komen (misschien?) onverwachte talenten boven. Ik vrees dat je ontzettend zult moeten afkicken als je weer hier bent. Je hebt minstens weer een half jaar nodig om het allemaal te verwerken.En dan het weer hè :( hier een druileringe Koninginnedag met vlaggen die doornat naar beneden hangen. We wensen jullie nog heel veel mooie dingen toe en een gezellige tijd met z'n 2-en. Ik was vorige week bij jullie moeder vanwege haar oor. Ze mist jullie op een 'gezonde' manier, maar is tevens supertrots :)

• 30 April 2008 - 09:59

Esther:

WOW!!! wat een super mooie foto's!! Volgens mij heb je helemaal geen cursus meer nodig als je terug bent! Het ziet er echt super uit! Wat een ranzig verhaal trouwens van die voetbalwedstrijd! Maar die avonturen klinken echt super-spannend! Veel plezier nog en tot snel! Groetjes van Willem!

liefs Esther

• 30 April 2008 - 10:10

Manja:

Hoi meiden!
    Ziet er super uit. Ziet er warm uit! Haha..en hoe is je paardrij avontuur bevallen? Ik ga zometeen de stad in voor koninginnedag en daarna naar stal want die sluiten vandaag ook om 20:00 uur. xx

• 30 April 2008 - 12:05

Eva:

Hoi Meiden!

Wat een mooie foto van de waterval! Ziet er allemaal erg stoer uit! Geniet er van, voor je het weet ben je bijna thuis.....

XX
    Eva

• 30 April 2008 - 20:26

Harm-Jan:

Hoi Martiene en Ingeborg, leuke verhalen, leuke reis! Ik ken natuurlijk alleen Ingeborg, maar vind dat jullie op de foto's veel op elkaar lijken. Veel plezier daar verder!

Groet - HJ

• 01 Mei 2008 - 12:37

Edwin:

Lieve,

Wat heb je allemaal weer een hoop dingen gedaan! Heb je nu eventjes niet meer gesproken dus die beestenverhalen zijn nieuw voor me.. Klinkt idd niet helemaal onschuldig!
    Spreek je snel weer.

Kusjes! (heleboel)

• 06 Mei 2008 - 11:20

Tamara:

Ha Ingeborg en Martiene,

leuk om via deze website en de mailtjes van Ingeborg en beetje op de hoogte te blijven van wat waar en hoe!
    Heel veel plezier daar nog, dan blijf ik de mooie foto's bekijken

xx
    Tamara

• 06 Mei 2008 - 22:11

Judith:

Chica! Wat zeg je van donderdag shoppen en sushi eten?!! Heb er nu al zin in:) Zie je donderdag in de Loki! Kus

• 08 Mei 2008 - 12:32

Esther:

Ha meis!
    Wat grappig om Juud's berichtje te lezen: gezellig donderdag samen sushi eten op een ander continent :-) Je foto's zien er echt super uit, vooral die watervallen en de zonsopgang, schitterend! Het gaat nu snel he.. nog een maand en je bent weer thuis! Het is hier nu ook heerlijk weer, wij hebben afgelopen week weer de eerste picknick in het park gehad! Geniet van de laatste weken en tot snel! Kus x

• 14 Mei 2008 - 13:25

Roos:

hoi Martien;wat een spannende verhalen allemaal jullie hebben samen veel gezien en beleefd zeg!!ik zelf zou niet in z`on bootje durven hoor nou nog een paar weekjes en dan zit je grote avontuur erop .groetjes ROOS.