Twijfel, tarotkaarten en vacaciones! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Martiene Delft - WaarBenJij.nu Twijfel, tarotkaarten en vacaciones! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Martiene Delft - WaarBenJij.nu

Twijfel, tarotkaarten en vacaciones!

Door: Martiene

Blijf op de hoogte en volg Martiene

26 Maart 2008 | Argentinië, Buenos Aires

Hola chico´s y chica´s!

Op verzoek van een aantal van jullie heb ik hier weer een nieuwe update van mijn vida in Buenos Aires! Al moet ik zeggen dat ik sinds ik hier aan het werk ben ik wat minder spannende dingen meemaak als wanneer ik aan het reizen ben..! Maar ik vind het nog steeds leuk om al jullie reacties te lezen, bedankt!

Mijn vorige bericht was geëindigd bij twijfels en kriebels in het kindertehuis in Quilmes. En deze twijfel en kriebel hebben hierna nog een tijdje aangehouden. Na drie weken besloot ik dat het tijd werd om een beslissing te maken, blijven of op zoek naar een ander project! De tijd ging supersnel voorbij, en het had al bijna geen zin meer om van project te veranderen... Ik had met de ´mayores´ van het project gepraat, en die vertelden mij dat wanneer ik zelf het gevoel had dat ik ergens anders meer kon betekenen ik het beste mijn hart kon volgen. Het weekend waarin ik een beslissing zou maken had ik bij Karin (een Nederlands meisje) en Agusto gelogeerd, en Karins tarotkaarten vertelden mij dat ik vooral naar mijn gevoel moest luisteren, en de dingen niet altijd zo perfect zijn als dat ik ze in mijn hoofd voorstel. Dit klinkt als een wijze levensles, en ik had dan ook maar besloten om niet van project te veranderen. De grootste reden was dat ik geen idee had wat voor reden ik de kinderen voor mijn vertrek moest geven, en het daarnaast ook niet helemaal eerlijk vond tegenover het project. Het nadeel van mijn beslissing is dat kriebelende beestjes een constante factor van mijn verblijf zullen zijn, maar daar valt inmiddels ook wel mee te leven!
Door mijn twijfels klonk het misschien alsof ik het niet naar mijn zin heb bij het project, maar het tegendeel is waar! Het was even rustig met 12 kinderen in het tehuis, maar inmiddels is dit nummer weer opgeschroefd naar 16. In de ochtenden doen Gabriele en ik altijd een beetje relaxed. De kinderen staan om 06.30 op, maar de mensen die mij een beetje kennen weten dat ik op dit tijdstip een beetje minder vrolijk ben, dus wij slapen lekker tot een uurtje of 9! Af en toe helpen we een beetje met schoonmaken in de ochtenden, maar over het algemeen beginnen wij rond een uurtje of 12 met werken. De meeste kinderen komen dan terug uit school, want school in Argentinië betekent 4 uurtjes les per dag. In de middagen zijn we met de kinderen aan het spelen, en helpen wij ze zo ver het kan met hun huiswerk!
Wat ik zelf grappig vind om te zien is dat de kinderen die net in het tehuis komen wonen in het begin heel erg aanhankelijk zijn. Ze komen steeds naar je toe om je te omhelzen en een kusje te geven, maar hoe langer de kinderen in het tehuis zitten, hoe meer ze bezig zijn om hun positie in het tehuis te bepalen. Als de leidinggevenden even uit het zicht zijn schelden ze elkaar uit of geven ze elkaar een klap en ze weten natuurlijk allemaal het stoerste verhaal te vertellen. Op dit soort momenten is het lastig dat mijn spaans nog niet perfect is, en de kinderen ook niet zo veel gezag voor ons vrijwilligers tonen. Maar dit is een onderdeel van kind zijn denk ik. Ze kunnen daarnaast (meestal) gezellig met z´n allen spelen, dus het is niet zo dat dit de hele tijd aan de orde is.

De weekenden in Buenos Aires zijn ook nog steeds erg leuk! Ik heb eindelijk mijn eerste voet in een club in Buenos Aires gezet, en ik moet zeggen dat het erg gezellig was! Verder heb ik veel marktjes bezocht, en vooral de hippiemarkt in Recoletto vind ik erg leuk. Je kan hier uren in het gras zitten kijken naar artiesten die een voorstelling geven, bijvoorbeeld acrobaten die een voorstelling met een lange doek geven die aan een boom hangt of naar mensen die een capoeiravoorstelling geven. Het is allemaal heel relaxed! Wat jammer is, is dat de mensen die ik in het begin kende inmiddels allemaal vertrokken zijn, dus het is weer tijd om nieuwe vrienden te maken!

Pasen in Argentinië is ook een groot feest. Ik geloof dat 70% van de bevolking hier katholiek is, dus dit betekende een nationale vakantie! En voor mij betekende dit ook van woensdag t/m maandag vrij! Op dinsdagmiddag hebben we samen met de kinderen eieren geverfd, wat hier in Argentinië geen traditie is, en ze waren allemaal erg blij dat ze dat ze deze mee naar huis mochten nemen! Op woensdagochtend hebben Gabriele en ik aan alle kinderen een Paasmandje geven, met een chocoladepaashaas en eieren. Heel leuk om te zien hoe blij de kinderen hier van werden! Sommigen vroegen zelfs of ze de paashaas konden eten, dus hieruit bleek dat ze niet aan dit soort dingen gewend zijn.
Later op de dag hebben Gabriele en ik de boot naar Uruguay genomen, en zijn we naar Punta del Diablo gegaan, een klein surfdorpje tegen de Braziliaanse grens aan. Dit dorpje is echt fantastisch! Het is alsof de tijd hier heeft stilgestaan, met zandweggetjes zonder naam, geen straatverlichting en allemaal heel relaxte en aardige mensen! Alsof je in een sprookje rondloopt! De eerste nacht was echter een beetje afzien in de cabaña die we hadden gehuurd van een schizofrene kunstenares, maar het was de enige optie omdat in het hele dorp geen enkel bed meer te krijgen was. In het begin waren we erg blij dat we überhaupt iets hadden om te slapen, maar nadat we na enige tijd nog steeds niet konden wennen aan de penetrante geur die in het huis rondhing en nergens schone lakens konden vinden hadden we besloten om zo veel mogelijk wijn te drinken en met onze kleren aan de nacht door te brengen. ´s Ochtends vroeg zijn we op weg gegaan naar een leuk en schoon hostel, dichtbij het strand, dus we waren weer gelukkig! Deze dag hebben wij ook lekker op het strand doorgebracht. Mijn plan was om de overige twee dagen te gaan surfen, maar de volgende dag was het bewolkt en stormachtig; helaas dus niet echt de goede weersomstandigheden voor een beginnend talent. Wij hadden na een tijdje gaar in het hostel te hebben doorgebracht daarom besloten om naar buiten te gaan en ergens wat te gaan drinken, wat we hebben gedaan na een heerlijke strandwandeling langs een stormachtige zee! De volgende dag was het gelukkig weer mooi weer, dus strand en surfen! Ik had een surfinstructeur geregeld omdat ik niet alleen wilde gaan, dus na een board gehuurd te hebben was ik om 5 uur, klaar om het water in te gaan, aan het wachten op mijn instructeur, toen bleek dat hij zich die middag had verwond..! Uiteindelijk ben ik toch maar alleen het water in gegaan, en ik vond het heerlijk om in het water te dobberen! En, dit keer is het zelfs gelukt om een aantal keer overeind te komen! Wie weet wordt het ooit nog wat met surfen!´s Avonds zijn we nog met een hele groep uit eten gegaan om ons verblijf in Punta del Diablo af te sluiten, waarna het de volgende ochtend vroeg al weer tijd was om terug te gaan naar Quilmes!

Veel liefs, beso

Martiene

  • 26 Maart 2008 - 16:00

    Nadia:

    Hoi Meid!

    Allereerst een mega dikke kus uit Holland! Heerlijk om je verhalen te lezen. Kijk er altijd zeer naar uit!
    Jammer dat niet alles loopt zoals je het wilt, maar volgens mij heb je nog steeds een zeer geweldige tijd!

    Wij hebben onze pasen in de sneeuw doorgebracht! Ook voor het eerst, maar het was wel heel raar! Verder gaat alles goed, druk bezit met huizen zoeken. Helaas nog niet nr. 1 gevonden =)

    PS: Er komt iets leuks naar je toe!! Maak maar veel kinderen blij.(Hopelijk wel, of de doaune van Argentinie vindt het veel te leuk, haha)

    XXX Nadia

  • 26 Maart 2008 - 17:10

    Mieke:

    Hé Martien!

    Hier hebben we ook een leuke pasen gehad, ik heb geen eieren geverfd, maar wel de hele familie en vrienden op bezoek gehad tijdens onze housewarming. Dat was erg gezellig. Het is zo leuk om vrienden in je eigen huis te kunnen ontvangen!

    Wat goed dat je hebt gestaan met surfen! De foto's zien er goed uit, ik kan me voorstellen dat het daar lekker relaxt is!

    Veel succes met de kids!

    Dikke kus Mieke

  • 26 Maart 2008 - 17:16

    Nel:

    Hoi Martiene
    Je dagindeling in het kinderhuis is wel anders dan bij Judith, zeg! Om twaalf uur beginnen te werken, dat lijkt op een studentenleven.
    Ben je nog in training voor de Machu Picchu??. Ik hoop het , want anders ga ik jullie er toch echt uitlopen. Ik kom steeds meer in vorm!!

    Groeten Nel

  • 26 Maart 2008 - 17:22

    Michel:

    Klinkt nog steeds prima allemaal! Veel plezier en succes!

  • 26 Maart 2008 - 19:45

    Pappa:

    heerlijk om te zien dat je eindelijk de bandalerros ontdekt hebt. je hebt wel lekker genoten van je vrije dagen en was toch wel ver weg tegen brazilie aan. de paasdagen niet aan de brunch met heel de familia was heel anders he? wij misten je wel hoor. je moet van velen de groeten uit de winkel hebben. kus pappa en mamma.

  • 27 Maart 2008 - 07:46

    Manja:

    Hoi Martiene,
    Klinkt allemaal wel lekker relaxed! Goed dat je een beslissing hebt genomen en ik denk dat die kindjes heel blij zijn :-). De tijd vliegt voorbij en voordat je het weet ben je terug. Geniet van je tijd in BA! xx

  • 28 Maart 2008 - 07:17

    Barbara:

    Hey meis,
    Klinkt allemaal weer super, het wordt tijd dat ik hier in Oz (het land van de surfers) ook een keer rechtop ga leren staan of een surfbord, ben nog niet verder gekomen dan op de knietjes haha, maar binnenkort gaan we richting Byron Bay, dus daar moeten genoeg kansen komen! ;-)
    Wij hebben met de pasen onszelf getrakteerd op een zakje chocolade-eitjes voor onderweg en als ontbijt en avondeten een gebakken en/of gekookt eitje, dus hebben ons aardig aan de Paastraditie gehouden, ondanks dat we in de middle of nowhere in het regenwoud zaten haha. Nu zitten we op Magnetic Island, een eilandje voor de kust van Townsville met idillische stranden een kleine 'prive'-baaitjes, echt super! Ik ga er weer vandoor, want we gaan de dag zo afsluiten met een BBQ aan het strand met wat locals. Nou, we mailen etc. hou je taai! dikke kus from down under! -X-

  • 28 Maart 2008 - 22:08

    Judith:

    Hola chica!
    Goeie beslissing!! En het klinkt goed! Fijn dat je niet zo vroeg hoeft te beginnen, dat zou ik echt geen 5 dagen vol houden! Niet normaal hè, hoe vroeg ze hier opstaan! Bij mij staan ze om 5.30 uur al het huis schoon te maken en toen ik opperde dat dat misschien ook ´s middags kan, keken ze me heel vreemd aan... Uruguay ziet er ook weer goed uit trouwens! Nou meis, keep up the good work, misschien spreek ik je morgen wel weer ff! Ow ja, we moeten nog oppassen voor die ouwetjes van mij met al die training van hen:) KUS

  • 28 Maart 2008 - 22:10

    Judith:

    Trouwens, misschien moet ik aan het einde van mn reis trouwens ook ff bij die Karin langs, misschien kan zij me vertellen wat ik eigenlijk wil back in NL:)

  • 29 Maart 2008 - 11:35

    Joke:

    Hallo Martien,

    Gezellig je berichten te lezen, leuke en leerzame ervaringen, nooit weggegooid.
    Kinderen zijn meestal dankbaar om voor te werken, zeker die waar jij voor werkt!
    Wellicht vernomen dat wij met z'n viertjes geskied hebben, maar op aankomstdag wachtte Ing ons op en zijn we gezellig met z'n vijven de bergen "afgesuisd" na een relaxe busreis, 16 personen in een bus voor 50 personen. Tijdens de week misten we wel iets hoor!
    Dat je morgen niet naar Raoul & Floortje kan komen .. ha ha ... dat wist ik wel, maar had je toch het mailtje doorgestuurd.
    Tijdens de Paasdagen hadden we een vriedin uit Brussel en haar kleinkind (8) op bezoek. Socrate heeft ijverig eieren geverfd met haar (ongekende talenten kwamen boven drijven ... ha ha), verder Omniversum en Madurodam bezocht.
    Nou meisje, geniet van je buitenlandse tijd, ups and downs horen er bij, maar de ups hebben áltijd de overhand!
    Heel veel groetjes, ook van Socrate.

    Bye bye

  • 30 Maart 2008 - 20:19

    Es:

    Hey tien,

    na een halve week eindelijk de tijd genomen om je berichtje te lezen... Capoeira, surfen en werken met kinderen.. ben jaloers!! Hier is het nog net even te koud om te gaan surfen en capoeira heb ik na zeven blaren op m'n voeten niet meer aangedurft.. haha! Dan moet ik maar gaan voor het werken met kinderen! Op mijn stage is het superleuk! m'n jongste patientje is nu drie weken, die is echt ieniemienie! Gister hebben we Shirs vrijgezelenfeest gevierd, echt lachen! Eerst voor gek met roze boa's door het westland gesolexd,en daarna de Baja onveilig gemaakt met 18 wilde vrouwen! Op zich een beetje foute tent, maar gister was het echt super!
    Geniet er nog even van, van mij mag je al wel weer thuiskomen hoor!! Spreek/mail je snel

    liefs esther

    PS Hoe gaat het met je abductiespieren???

  • 01 April 2008 - 19:27

    Edwin:

    Liev!

    Ik vind het wel een grap om op 1 april pas te reageren, wat jij? :p
    Gelukkig e-daten we wel wekelijks anders moet ik toegeven dat ik rijkelijk laat ben deze keer..
    Mijn pasen heb ik btw ook bijzonder gevierd dit jaar, op Spaanse wijze samen met Sergio: gebakken ei met veeeel bacon en een DVDtje.
    Mucho placer este semana con los ninjos!

    Besos, muchos!

  • 03 April 2008 - 18:30

    Sabrina:

    ha meis... heeft ff geduurd, maar heb je site gevonden..haha
    Hoe is het met je? Zo te lezen heb je het wel naar je zin!! Goed zo!!

    dikke kus

    Sab

  • 08 April 2008 - 12:09

    Eva :

    Hoi Tien!

    Echt superleuk dat je mij gister belde op mijn verjaardag! Vond het gezellig om je weer zo 'live' te spreken!!

    Heel veel succes de komende week. Hopelijk wordt het afscheid van de kids straks niet al te 'heavy'....

    XX
    Eva

  • 09 April 2008 - 01:11

    Juud:

    Leuk bovenkantje!! Volgens mij is dit ook alweer bijna jouw laatste week. Ik wil echt niet weg hier!! Wordt moeilijk afscheidje, bij jou denk ook wel, dus sterkte alvast! Ben trouwens komend weekend in Aya en ¨skykebaar¨! Kus

  • 16 April 2008 - 19:29

    Dieuwke En Karel:

    lieve martine,wat goed dat je puur je gevoel gevolgd hebt,is 1 v.d. moeilijkste dingen!!leuke en gezellige mail, bedankt. we willen jou en ingeborg een leuke tijd toewensen, veel plezier en doe voorzichtig.dikke kus van karel en dieuwke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, Buenos Aires

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2008

Zoals het klokje thuis tikt...

01 Juni 2008

De wereldwonderen van Peru

18 Mei 2008

Bijzonder Bolivia!

29 April 2008

Close to paradise

16 April 2008

Afscheid....
Martiene

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 21741

Voorgaande reizen:

06 December 2007 - 07 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: